Nyertes Erasmus+ projektek: öt nemzetközi program indul ősszel az egyetemen

Közzétéve:

Kategória:

Previous slide
Next slide

Sajtótájékoztatón ismertette az ősszel induló nyertes Erasmus+ pályázatokat Dr. Váczy Kálmán Zoltán, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem általános rektorhelyettese, majd a nemzetközi projektek szakmai vezetői számoltak be a munkáról.

A 250 éves múltra visszatekintő Eszterházy Károly Katolikus Egyetem büszke örökségére, s emellett innovatív, 21. századi intézményként stratégiai feladata, hogy reagáljon a jelen kor kihívásaira – mondta elöljáróban az egyetem rektorhelyettese. Dr. Váczy Kálmán Zoltán kifejtette: az intézmény oktatási tevékenysége az egyetem nagymúltú tradíciójára épül, ugyanakkor modern szemléletű és számos jövőbemutató, innovatív elemet is tartalmaz.

– Nemzetközi partnerségeink során is alapvetés, hogy olyan kérdésekre keressük a választ, olyan célokat tűzzünk ki, amelyek mind elméleti, mind gyakorlati szempontból jelentősek, eredményesen hasznosíthatók, így a gazdaság igényeire reagálva folytathassuk magas színvonalú felsőoktatási tevékenységünket. A jól működő, határokon átívelő kapcsolatok megléte és folyamatos fejlesztése az egyetem számára elengedhetetlen, hiszen az intézmény így tud a munkaerőpiac által elvárt, naprakész gyakorlati oktatást adni a fiataloknak – húzta alá.

Elhangzott: az Erasmus+ program egyik kulcstevékenysége a nemzetközi együttműködések keretében megvalósuló közös kezdeményezések támogatása. Ezek a kezdeményezések az európai és hazai oktatás és képzés minőségének fejlesztését, a résztvevő intézmények partneri hálózataik megerősítését, tevékenységeik nemzetköziesítésének fokozását segítik elő.


– 2018 óta 16 nyertes projektekkel büszkélkedhetünk, összesen az EKKE részére 779 942 EUR került megítélésre. Négy projektet az elmúlt években, négyet pedig az idei évben sikeresen zártunk. Az idei tanévtől 8 projekt megvalósítása zajlik Intézményünkben, melyhez kapcsolódnak a 2023. évben megnyert projektek, 4 projektben konzorciumvezetőként és 1 projektben konzorciumi partnerként veszünk részt, összesen a 8 futó projektben EKKE részéről 518 788 EUR-val gazdálkodhatunk – ismertette a rektorhelyettes.

Szólt a MINED (Methods for Inspiring Non-formal Education on Decarbonisation 2023-1-HU01-KA220-SCH-000162070) ERASMUS+ projektről, melynek fókuszában a klímatudatosság és fenntarthatóság mellett a térség bányászhagyományainak megőrzése is megtalálható. A projekt célja egy olyan non-formális oktató csomag létrehozása, mely 7-14 éves általános iskolás diákok szemléletformálását célozza, és egyúttal a pedagógusoknak módszertani eszköztárként szolgálhat. A projekt újdonsága egyrészt a célterületéből adódik, melyek a szénrégiók. (Szénrégióknak nevezzük azokat a területi egységeket, melyekben szénkitermelés/szén alapú energiatermelés folyik és ezekben a régiókban – a tevékenységükből fakadóan – nagyobb erőfeszítésekkel fog járni a klímasemlegességi célok elérésre. Magyarországon Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyék alkotják az Észak-magyarországi szénrégiót.)
Három általános iskola vesz részt a szemléletformáló program pilotjában, ezek iskolánként 300 diákkal végzik el az 5 hónapos programot. Végül az általános iskolákból 20-20 diák képviselheti a féléves programjukat egy közös nyári táborban Görögországban, ahol megoszthatják egymással a tanultakat, egy közös projektmunkát készíthetnek el a többi intézmény diákjaival. A projektben partnerként több általános iskola, szakképzési központ és oktatással foglalkozó szervezet vesz részt partnerként Görögországból, Németországból, Bulgáriából és Romániából.

Dr. Dávid Mária, a Gyógypedagógia Intézet igazgatója a DITTE (Developing innovative teacher training methods for inclusion and equal access in education 2023-1-HU01-KA220-HED-000165378) projekt kapcsán hangsúlyozta: a szlovák és görög partnerekkel célul tűzték ki, hogy olyan tananyagokat készítsenek a pedagógusképzés számára, beleértve a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatását is, amelyek megfelelnek a befogadó együttnevelés új kihívásainak, és gyakorlati segítséget nyújtanak az atipikus fejlődésű gyermekekkel és szüleikkel foglalkozó pedagógusoknak.
A projekt 3 éve alatt a konzorcium szakemberei nemzetközi együttműködésben két tananyagot fejlesztenek ki a pedagógusképzés számára. Egyik a szakmai képességfejlesztés, másik az egyéni pedagógiai tanácsadás lesz. Mindkét tananyaghoz hallgatói munkafüzet, tanári kézikönyv, tanulástámogató videók, és online alkalmazások is készülnek. A tananyagok gyakorlatban történő tesztelése mindhárom országban megvalósul. Először egy nemzetközi hallgatói tréningen, majd a partnerországokban egyetemi kurzusok keretében történik a kipróbálás.
A projekt számára önálló weboldal készül, amelyre öt nyelven (angolul, magyarul, szlovákul, görögül és románul) kerülnek fel a kifejlesztett tananyagok.

Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita, a Turizmus Tanszék vezetője elmondta: a GreeTEA (Improving the educational background of Green Tourism in higher Education by developing Alternative educational materials and learning opportunities 2023-1-HU01-KA220-HED-000156471) elnevezésű projekt célja, hogy hozzájáruljanak az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez olyan tananyagok, kurzus és egy e-learning platform létrehozásával, amely elsősorban a turisztikai ágazat jövőbeli szakemberei számára nyújt ismereteket a fenntarthatóbb turizmushoz. Mint kifejtette: a finn, horvát és portugál partnerekkel végzett munka során egy zöld turizmushoz kapcsolódó e-learning felületet is létrehoznak. Kiemelte: minden ország úgynevezett társult partnereket is bevont, akik jó gyakorlataik bemutatásával, a fenntartható termékfejlesztésben szerzett tapasztalataikat meg tudják osztani.

Hegyi Ádám birtokigazgató a WINOVATE (“Non Alcoholic Wine as a vehicle of Innovation and Value for Agri-food Training and Education” 2023-1-HU01-KA210-VET-000151814) nevű projektet ismertette. Szavai szerint a projekt célkitűzése a fiatalabb generációk felvilágosítása az alkoholmentes borokról és italokról. A görög és olasz partnerekkel egyfelől mezőgazdasági és gasztronómiai szakképzésben részt vevő tanulók számára fejlesztenek tananyagot, illetve a témában releváns üzleti modelleket kell majd kidolgozniuk a résztvevőknek. Kiemelte: ismeretes, hogy az egyetem bortermelőként is jelen van a piacon, s bár az alkoholmentes borok nem feltétlenül illenek abba a borfogyasztási kultúrába, amit a pincészet képvisel, mégis látni kell, hogy ez az innovatív téma a szektor fontos része, amellyel kutatóintézetként és oktatási intézményként mindenképpen foglalkozni kell.

Az AiRobo (Artificial Intelligence based Robotics 2023-1-RO01-KA220-HED-000152418) projektet Dr. Kusper Gábor, a Számítástudományi Tanszék egyetemi docense ismertette. A cél, hogy az öt összefogó egyetem (a Temesvári Nyugati Egyetem vezetésével) oktatóinak olyan robotika képzést adjanak, amellyel növeli az intézmények, az ott folyó képzések vonzerejét. Emellett egy tankönyv elkészítését is vállalták, ezáltal is segítve más egyetemek robotika oktatását.

Fotók: Nagy Adri

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.

Bejegyzés megosztása